Blog

Analyse particuliere Vs professionele klagers

Voor deze analyse duiken we in de tuchtrechtzaken waar de klacht is ingediend door een particulier of een professional (BFT/KNB/OM) over de periode van 2018 tot 2023.

Team textmining

Highlights

  • Gemiddeld is in 9% van de tuchtrechtuitspraken sprake van een professionele klager, waarbij 87% van deze klachten als gegrond wordt beoordeeld. Bij particuliere klagers ligt dit percentage op 38%.
  • Zoals verwacht zijn de opgelegde maatregelen bij particuliere klagers gemiddeld minder zwaar dan bij professionele klagers. .
  • Er is bij professionele klagers een grotere kans op het opleggen van een geldboete.
  • 100% van de tuchtzaken met een klacht over fraude van een professionele klager zijn gegrond verklaard. Bij particulieren is dit slechts 28%.

Aantallen over tijd

Tussen 2018 en 2023 is het gemiddelde aantal gepubliceerde tuchtrechtuitspraken per jaar 140,7. De grafiek hieronder toont de verdeling van het aantal klachten ingediend door particuliere en professionele klagers (BFT/KNB/OM). Gemiddeld betreft 9% van de tuchtrechtzaken een professionele klager. Van de 76 klachten ingediend door professionals, was het BFT in slechts twee gevallen niet de klager.

...

Gegrond en maatregelen

In de linker grafiek in onderstaande afbeelding duiken we in de gegrond verklaarde klachten van de professionele klagers. De rechter grafiek toont de verdeling van maatregelen voor zowel de particuliere als professionele klager.

Van de 76 gepubliceerde tuchtklachten afkomstig van professionele klagers is 87% gegrond verklaard, bij een particuliere klager ligt dit percentage op minder dan de helft: 38%. De aantallen per jaar zijn voor de professionele klager te zien in de linker grafiek hieronder.

  • Zoals verwacht zijn de opgelegde maatregelen bij particuliere klagers gemiddeld minder zwaar dan bij professionele klagers. Zo wordt bij particuliere klagers in 12% van de gevallen met een gegrondverklaring een zware maatregel (ontzegging, schorsing of ontzetting) opgelegd, terwijl dit bij professionele klagers oploopt tot 30%.
  • Er is bij professionele klagers eveneens een grotere kans op het opleggen van een geldboete. In 15% van de gegronde klachten wordt deze maatregel opgelegd, terwijl dit bij gegronde klachten van particulieren slechts in 4% van de gevallen gebeurt.
  • De meest voorkomende maatregel bij particuliere klagers is een waarschuwing (41%), terwijl bij professionele klagers berisping het meest voorkomt (26%).
...

Klachttypes

In de twee onderstaande grafieken worden de verschillende klachttypes gepresenteerd. De linker grafiek laat het aandeel van elk klachttype zien in verhouding tot het totaal aantal klachten, terwijl de rechter grafiek voor elk type klacht het percentage weergeeft dat beoordeeld is als gegrond.

Enkele opvallende bevindingen zijn:

  • Particuliere klachten worden in 38% van de gevallen gegrond bevonden, terwijl dit bij professionele klagers aanzienlijk hoger ligt, namelijk op 87%.
  • Klachten van particulieren gaan het meest over de inhoud van de werkzaamheden. Bij professionele klagers betreffen de meeste klachten verkeerd of onzorgvuldig handelen.
  • Bij particuliere klagers is het percentage gegrondverklaringen met een klacht over fraude het laagst, met 28%. Voor professionele klagers zijn tuchtzaken met het klachttype fraude juist het vaakst gegrond verklaard, namelijk 100%.
...

inzichtintucht.nl

Op de website inzichtintucht.nl worden de tuchtrechtzaken uit het notariaat verzameld en voor de leden beschikbaar gesteld. Met de handige tools doorzoekt u de uitspraken en maakt u uw eigen analyses.