Analyse maatregelen

In deze analyse duiken we in de gepubliceerde jaarverslagen van de Kamers van het Notariaat over de periode 2018 – 2022.

In onze analyse over 'Voorzittersbeslissingen' hebben we de filterende functie van de voorzittersbeslissingen belicht. In de huidige analyse verkennen we de opgelegde maatregelen per Kamer en observeren we de trend in de doorlooptijd van de klachten.

Team textmining

Highlights

• De Kamer Den Haag heeft een opvallend hoog percentage ongegronde klachten: 60%.
  • 2022 percentage zware maatregelen 8% onder gemiddelde van 14%, inclusief geen ontzetting.
  • De gemiddelde doorlooptijd van een zaak is gestegen van 143 dagen in 2018 tot 182 dagen in 2022.

Aantallen over tijd

Van 2018 tot 2022 worden er gemiddeld 178 klachten per jaar geregistreerd, verspreid over de vier Kamers voor het Notariaat. De afbeelding hieronder toont het gemiddelde aantal klachten per Kamer, evenals twee grafieken die de type gegrond en opgelegde maatregelen weergeven.

...

We hadden verwacht dat de gemiddeldes per Kamer van de type gegrond en type maatregelen over de periode van 5 jaar vergelijkbaar zouden zijn, maar we zien enkele opmerkelijke verschillen.

De Kamer Den Haag heeft een opvallend hoog percentage ongegronde klachten (60%) in vergelijking met de andere Kamers. Daarentegen heeft de Kamer Amsterdam verhoudingsgewijs het meeste aantal klachten (25%) dat gegrond is verklaard.

In de grafiek over de type maatregelen zien we dat de Kamer Arnhem-Leeuwarden het hoogste percentage gegronde klachten zonder maatregel heeft, te weten 29%. Dit staat in schril contrast met de 10% van ’s-Hertogenbosch. Een mogelijke verklaring kan zijn dat Arnhem-Leeuwarden gemiddeld meer dan het dubbele aantal zaken heeft vergeleken met de andere Kamers.

Maatregelen over tijd

De grafiek hieronder toont de verdeling van opgelegde maatregelen over de jaren heen. Een duidelijke trend is de afname van het percentage 'gegrond zonder maatregel', terwijl het percentage 'waarschuwingen' is gestegen. Dit roept de vraag op: is het gemiddelde aantal klachten over de jaren ook verminderd? Hoewel de jaren 2018 (190), 2019 (201) en 2021 (194) boven het gemiddelde van 178 klachten liggen, zien we hierin ook terugloop van 'gegrond zonder maatregel'. Een andere observatie is dat er in 2022 geen enkele ontzetting als maatregel is opgelegd. Dit jaar kent ook een lager percentage van 'zwaardere' maatregelen (8%) in vergelijking met het gemiddelde van 14% over deze periode.

Doorlooptijd

De grafiek hieronder toont de gemiddelde verwerkingstijd van klachten, uitgedrukt in dagen. De doorlooptijd van 2019 voor 's-Hertogenbosch is buiten beschouwing gelaten vanwege een uitzonderlijk gemiddelde van 399 dagen, veroorzaakt door achterstallige zaken van een veelklager. De oranje grafiek illustreert het gemiddelde van de vier Kamers. Hierbij valt op dat er een stijging is van 143 dagen in 2018 naar 182 dagen in 2022.

De gemiddelde verwerkingstijden per Kamer zijn als volgt:

• Amsterdam: 145 dagen
  • Arnhem-Leeuwarden: 148 dagen
  • Den Haag: 168 dagen
  • 's-Hertogenbosch: 188 dagen
...

Er is een verschil van 43 dagen tussen Amsterdam en 's-Hertogenbosch. Zien we tussen deze twee Kamers ook een groot verschil in de opgelegde maatregelen? Wat betreft het aantal klachten dat als gegrond wordt verklaard, scoren zij respectievelijk 44% en 43%. In 84% van de zaken in Amsterdam en 90% in 's-Hertogenbosch wordt een maatregel opgelegd. Op het eerste gezicht bieden deze cijfers geen duidelijkheid over het verschil in doorlooptijd.

inzichtintucht.nl

Op de website inzichtintucht.nl worden de tuchtrechtzaken uit het notariaat verzameld en voor de leden beschikbaar gesteld. Met de handige tools doorzoekt u de uitspraken en maakt u uw eigen analyses.